پایه اول دبستان هیئت امنایی حافظ
اول ابتدایی

عیدغدیرخم برهمگان مبارک




نوشته شدهپنج شنبه 17 مهر 1393برچسب:, توسط (آموزگاران پايه ي اول)

به عقيده بسياري از كارشناسان شايد آموزش خيلي سخت نباشد، اما آنچه كار معلمي را سخت و پرمشقت مي‌كند ايجاد فضاي آموزش و يافتن شيوه‌هاي مناسب براي جلب و جذب دانش‌آموزان است. به همين دليل است كه افراد با وجود تحصيلات و آگاهي و سطح علمي بالا در موقع استخدام به كار به منظور تدريس مورد انتخاب و گزينش واقع مي‌شوند و با آنها مصاحبه مي‌شود. قدرت كنترل و به دست‌گيري كلاس از هنر‌هاي معلمان است. تن و لحن صداي معلم موثر است. معلم بايد بداند چه مواقعي تن صداي خود را بالا و پايين ببرد تا توجه دانش‌آموزان را جلب كند. چنانچه دانش‌آموزان در كلاس احساس آرامش نكنند، زحمات معلمان گرامي به بار نخواهد نشست. نحوه رفتار گفتار و حتي نگاه معلم در اين باره تاثير ويژه‌اي دارد. اگر جو اضطراب و تحكيم بر كلاس حاكم باشد يا در مقابل هيچ كنترلي نباشد و كلاس خسته‌كننده شود، دچار هرج و مرج شده و در نهايت به عدم توجه به مطالب ارائه شده مي‌انجامد.
مي‌توان دانش‌آموزان نافرمان و بازيگوش را با دادن مسووليت‌هاي گوناگون نظير كنترل تكاليف، حضور و غياب، توزيع و جمع‌آوري برگه‌هاي امتحاني و ارتباط با دفتر مدرسه تحت كنترل درآورد.
توجه معلم به دانش‌آموزان تاثير قابل ملاحظه‌اي بر آنها دارد. حتي يك نگاه يا تشويق زباني ساده يا انتقاد در خلوت و به دور از مطرح شدن در جمع دانش‌آموزان بسيار مي‌تواند موثر واقع شود. توجه معلم به مسائل و ويژگي‌هاي فردي دانش‌آموزان نيز از جمله مواردي است كه آنها را تشويق به حضور موثرتر در كلاس درس مي‌كند. نحوه برخورد معلم با دانش‌آموز خجالتي و بي‌پروا متفاوت است و نحوه تشويق و تنبيه‌ها نيز گوناگون اعمال مي‌شود و اين كار غير از معلم ازدست کسی بر نمی آید.

حضرت امام جعفر صادق (ع) می فرمایند :هنگامی که روز قیامت شود ، خداوند تمام انسان ها را جمع می کند وچون ترازوی اعمال نهاده شد ، خون شهیدان را با مرکب قلم عالمان و معلمان بسنجند ، ارزش مرکب آنان بر خون شهیدان فزونی خواهد داشت . « این ارزش بدان جهت است که شهیدان در سایه علم و تربیت معلمان و تعلیم شایسته آنان به خداراه یافته و لیاقت شهادت نصیبشان شده است.»

معلمی با توجه به موقعیتی که دارد لحظه به لحظه آن تجربه و خاطره است .خاطرات وتجربیاتی تلخ و  شیرین که عمری طولانی به پای آن صرف شده است . خاطرات و تجربیاتیکه تلخ بودن آن نیز به نوعی شیرین است . این خاطرات وتجربیات می تواند برای دیگرانبسیارراهگشاو ارزنده باشد .

 




نوشته شدهچهار شنبه 2 مهر 1393برچسب:, توسط (آموزگاران پايه ي اول)
.: Weblog Themes By www.NazTarin.com :.